Blogg

Kategorier
Uncategorized

Hoodin ingår två avtal i Sydamerika

Hoodin har ingått samarbete med två nya partners där båda är verksamma på den sydamerikanska marknaden och primärt inom medtech och pharma.

– Den sydamerikanska marknaden, med Brasilien i spetsen, är en marknad där både medtech och pharma växer snabbare än i övriga världenoch jag ser fram emot att Hoodin nu påbörjar arbetetmed våra två första partners för att ta en bra position på denna växande och spännande marknad, säger VD Marcus Emne. Läs mer på Hoodins hemsida.

Kategorier
Uncategorized

Tech behöver anställa tiotusentals innan 2024

Att det råder brist på IT-kompetens i Sverige är ingen nyhet. Att bristen består bekräftas i en färsk rapport från branschorganisationen It- och telekomföretagen. Bidragande orsaker är utbyggnaden av 5G, den pågående digitaliseringen och utveckling av AI. Plus att pandemin ökat efterfrågan på bland annat molnjänster, e-handel och videolösningar.

Den största bristen på specialister framöver väntas uppstå inom spelutveckling, AI, datascience och programmering. Läs mer om rapporten i Ny Teknik.

Kategorier
Uncategorized

Appspotr har ingått tre nya avtal

FRE, JAN 22, 2021 08:00 CET

Appspotr ingår avtal med tre nya partners på tyska, sydafrikanska och svenska marknaden.

Appspotr har skrivit avtal med Vincimus i Tyskland, Forge Media i Sydafrika och Partner sju i Sverige. 

Appspotrs partnernätverk är fram tills nu etablerat i åtta länder: Sverige, Norge, Storbritannien, Sri Lanka, Spanien, Sydafrika, Slovenien och Tyskland. Totalt har bolaget i dagsläget kundavtal med 21 stycken partners fördelade i dessa länder.

Av konkurrensskäl kommenteras inte det specifika avtalet i övrigt. För tillfället anses inte de enskilda affärerna vara av väsentligt finansiellt värde.

Appspotrs säljorganisation bearbetar kunder (direktkunder och samarbetspartners) som har ett minsta potentiellt framtida värde i Appspotr på 100 000 SEK i årligt återkommande licensintäkter (ARR*) i plattformen.

Kategorier
Uncategorized

Gamingbranschen är het nu

Gaming eller dataspel är ett av de områden som EkapAif investerar i. Bland våra målbolag finns bland andra Itatake.

Di Digital skrev nyligen om den heta spelbranschen och om de svenska dataspelsbolag som lockar flest investerare. I topp på listan finns Embracer Group med 85 000 aktieägare och ett börsvärde på över 85 miljarder kronor. Det senaste året har bolagets värde ökat med 192 procent.

Läs mer om de tio bolagen på listan och om entreprenören och mångmiljardärer Lars Wingefors som tagit tog Embracer Group till börsen 2016 här.

Kategorier
Uncategorized

Hoodin vill locka till sig frilansare

MÅN, DEC 14, 2020 13:50 CET

Hoodin AB (Publ) meddelar idag att man lanserar ett program för ett nytt segment av partners. Bolaget har sedan tidigare vänt sig till stora och medelstora tjänsteföretag inom olika branscher för partnerskap och detta utökas nu med att Hoodin vänder sig till den stora grupp av sk independent consultants för partnerskap.

Under hösten 2020 har Hoodin testat och utvärderat nya tillvägagångssätt för att nå ut till de marknader och det stora antal av företag som har ett potentiellt behov av att bedriva automatiserad bevakning av digitalt innehåll. Ett projekt som gett ett mycket positivt utfall är en utvidgning av Hoodins partnerprogram, där Hoodin vänt sig till sk independent consultants. Vilket närmast kan beskrivas som frilansare inom vissa områden och branscher. Inom branscherna Medtech och Pharma, som är två av de branscher som Hoodin erbjuder lösningar till, beräknar bolaget att det finns drygt 25 000 aktiva independent consultants.

”Vi har under hösten 2020 testat och utvärderat en väg till marknaden via independent consultants, som ett komplement till den partnerstrategi vi redan har, och utfallet har varit mycket positivt. På kort tid har vi ingått samarbete med ett antal independent consultants och noterbart är att de som partners kräver mindre tid från oss och att tiden från kontakt till att de är kommersiella med Hoodin som en del av sitt erbjudande är mycket kort. Det var viktigt för oss att testa och utvärdera detta segment av partners för att säkra att vi kan nå både volym och god marginal. 

Vi väljer nu att skala upp denna del av partnerstrategin och gör den till en bestående komponent. Vi har sedan tidigare tittat på hur företag som t ex Hubspot vuxit från scale up till att nu ligga nära en miljard USD i omsättning och ett av deras mest framgångsrika projekt för tillväxt var att skapa partners av frilansare och enskilda konsulter. Globalt sett har vi identifierat att det finns drygt 25 000 independent consultants inom Medtech och Pharma. På några veckor har vi fått partners i samtliga världsdelar och vi spänner nu bågen och siktar på att ha 1 000 independent consultants som partners innan 2021 års slut. 

En independent consultant har i regel endast ett fåtal kunder och därmed betyder ett ingånget partnerskap inte en avsevärd intäkt. Här är det istället ”många bäckar små ”som räknas och vi har goda förhoppningar om att vi ser bra resultat från denna satsning under 2021 års första hälft.” Marcus Emne, VD Hoodin

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Emne, verkställande direktör, Hoodin AB (publ)
Tfn: +46 79-335 76 58
E-post: marcus@hoodin.com

Hemsida: www.hoodin.com

Om Hoodin AB

Hoodin AB utvecklar och säljer en unik tjänst (SaaS) som kan utföra bevakning och inhämtning av digital information. Tjänsten bevakar och hämtar digital information från de källor kunden anser mest relevanta och viktiga för dem. Den automatiska hanteringen gör att Hoodins kunder får full kontroll över den information som kontinuerligt skapas på internet, samtidigt som tjänsten medför stora arbetstids- och kostnadsbesparingar.

Om Hoodins affärsmodell – Hoodins affärsmodell baseras på att partners och kunder betalar en månadslicens. Storleken på månadslicensen är variabel beroende på vilka funktioner som valts för det aktuella projektet samt hur många bevakningar och användarkonton som används. Betalning för licensen sker i förskott om tre månader och Hoodin gör en bedömning att varje projekt inbringar licensintäkter över tre år. En grundlicens har ett månadspris om minst 1250kr. 
 

Om Hoodins partnerprogram – Hoodin når slutkunder och nya användare genom ett nätverk av partners. En partner kan vara verksam inom en viss bransch eller tillhandahålla egen mjukvara där Hoodin ingår som del för att automatisera bevakning och inhämtning av digital innehåll. I och med ingått partnerskap mellan Hoodin och partners, ges partner rätt att sälja och implementera Hoodin hos kund. Affärer med slutkund kan ske omgående efter att partnerskap ingåtts, men utbildning och certifiering av partners anställda sker i regel före de första affärerna registreras. Partners kan utveckla egna erbjudanden baserat på Hoodins plattform, allt från att de driftar och sköter ett projekt åt slutkund, till att de bistår i utbildning och implementering av ett projekt. 

Hoodins affärsidé är att förse professionella användare med ett marknadsledande system för bevakning och hantering av digitalt innehåll. Affärsidén innefattar att erbjuda speciellt anpassade lösningar till företag inom utvalda branscher. För varje bransch finns anpassade varianter av Hoodins lösning där varje kund startar med en eller flera sådana produkter.

Kategorier
Uncategorized

Appspotr värvar en av de bästa designcheferna i landet

FRE, DEC 11, 2020 07:20 CET

Appspotr anställer Design Director med ansvar för Appspotrs samtliga designbehov.

Mikael Peterson anställs som ny Director of Design, Brand and Communications. Mikael har över 15 års erfarenhet av att designa tjänster för mobil och har bland annat varit med och startat upp två designbyråer. Han var med när Sony Ericsson introducerade Walkmantelefoner, har släppt egna produkter i Apples App Store och Google Play samt hjälpt kunder som Sony, Kivra och Spotify att såväl definiera, som att designa deras tjänster. Närmast kommer Mikael från ett 1,5 år långt uppdrag hos iZettle/PayPal och innan dess var han Head of Design hos innovationsbyrån itch i Stockholm. Mikael tillträder sin tjänst den 14 december 2020.

Kommentar från Mikael Peterson:

– Jag brinner för att leverera riktigt bra användarupplevelser till användare. Genom åren har jag flertalet gånger kommit i kontakt med kunder som efterfrågat snabbutvecklade appar och jag är övertygad om att Appspotr kan leverera just detta för en mängd olika ändamål och branscher. Allt ifrån interna appar med en planerat tidsbegränsad livslängd där kostnaden för att ta fram en app med traditionell apputvecklingsresurser helt enkelt inte går att motivera. Mitt mål är att Appspotr inte enbart ska utmana marknaden för apputveckling i form av prislapp, komplexitetsnivå i att utveckla och tid från idé till release, utan även genom en användarupplevelse utöver det vanliga. Ambitionsnivån är på topp, och det ska bli oerhört roligt och spännande att joina Appspotr-teamet och jobba för att detta ska bli verklighet!

Kommentar från vd, Appspotr Patric Bottne:

– Mikael är en av Sveriges bästa designchefer. Jag är oerhört stolt över att vi rekryterat Mikael till Appspotr. Hans meritlista är enorm. Mikael kommer att ansvara för vårt bolags totala behov av design, varumärke och kommunikation. Och han kommer lyfta användarupplevelsen i våra produkter till den världsledande nivå som vår teknik idag är på. Riktigt, riktigt kul att fått med Mikael på Appspotrs resa!

För ytterligare information kontakta:

Patric Bottne, VD Appspotr AB (publ)

Mobil: +46 701 46 61 89

E-post: patric@appspotr.com

Om Appspotr

Appspotr är ett IT-bolag som utvecklar, säljer och marknadsför mjukvarulösningar för utveckling av mobila appar med fokus på Low Code som innebär att användaren kan skapa mobila appar utan förkunskaper inom kodning. Via bolagets plattform Appspotr 3 erbjuds tjänster relaterade till formgivning, innehåll och publikation som innebär snabbare, effektivare produktion av appar till en väsentligt lägre kostnad. Kunderna återfinns bland annat inom IT-bolag, webbutvecklare och andra företag vilka utvecklar mobila applösningar till slutkund samt inom företag och organisationer med behov av apputveckling inom organisationen. Moderbolaget Appspotr AB har sitt säte i Göteborg. Dotterbolaget Appsales Sweden AB har sitt säte i Stockholm.

AppSpotr utvecklar och tillhandahåller tjänster som gör det möjligt att utveckla professionella appar, utan kunskaper om programmering.

 

Kontakt

Kategorier
Uncategorized

Appspotrs sälj utökas genom stjärnrekrytering

TIS, DEC 08, 2020 07:39 CET

Appspotr anställer chef med ansvar för Customer Development och Customer Success.

Stefanos Papaioannou anställs som Head of Customer Development med ansvar för kundrelationer och kommersiell tillväxt hos kunderna på plattformen samt bygga upp vårt team av KAM inom Customer Development och Customer Success Agents. Stefanos kommer direkt från Knowit Mobile där han varit chef och drivit Knowits affärer inom mobila tjänster och appar för stora kända företagskunder. Stefanos tillträder sin tjänst den 1 mars 2021.

Kommentar från Stefanos Papaioannou:– Jag kommer närmast från ett av Knowits specialistbolag inom native mobilutveckling, som byggt några av de största och mest välanvända apparna som finns på marknaden idag. I min tidigare karriär som systemutvecklare inom ERP branschen, jobbade jag på CGI och Evry. Redan på den tiden försökte vi bygga kodbibliotek för att kunna återanvända kod och jobba med paketeringar av funktioner till våra kunder men ansågs då som något av en utopi. 

Idag, med Low code-konceptet och i synnerhet Appspotrs plattform är det uppenbart att detta är något att räkna med framöver. Mobila lösningar är i dag en naturlig del av de flesta företag i spåren av digitaliseringen som sker i samhället, från det lilla lokala bageriet till den gigantiska fordonstillverkaren.  

Det finns också ett stort behov och en enorm potential att använda mobilen som verktyg för interna effektiviseringar eller för tidsbegränsade insatser, ofta där det istället finns krav på time to market. Här finns en tydlig lucka på marknaden i och med att kostnaden i tid och pengar för en standard native eller cross platform app är långt över vad det kostar att använda Appspotrs plattform, vilket gör att ROI inte känns lika tydligt och enkelt att räkna hem. 

En av sakerna som övertygade mig var att Appspotr har siktet inställt på att användaren inte ska kunna se skillnad på en native app och en app skapad i deras plattform. Det är att sätta ribban högt och en viktig framgångsfaktor. I kombination med den låga tröskeln som krävs vad gäller teknisk kompetens för att bygga en app gör detta till ett vinnande koncept. 

Jag ser mycket fram emot att få vara en del av och bidra till denna spännande resa som Appspotr har framför sig!

Kommentar från vd, Appspotr Patric Bottne:– Stefanos är ännu en stjärnrekrytering till Appspotr och med honom så adderar vi ytterligare en stark person till teamet. Stefanos har med sig en bred erfarenhet av teknisk försäljning och leverans av appar till krävande storföretag. Stefanos kommer att ansvara för att utveckla vår kundportfölj och öka vårt ARR och ARPU i våra kundavtal. Nu börjar vi få in den bredd vi ska ha i vår försäljningsorganisation. Det kommer att bli ett mycket spännande första kvartal 2021 och Stefanos kommer få mycket att göra när han anländer till teamet.

För ytterligare information kontakta:

Patric Bottne, VD Appspotr AB (publ)

Mobil: +46 701 46 61 89

E-post: patric@appspotr.com

Om Appspotr

Appspotr är ett IT-bolag som utvecklar, säljer och marknadsför mjukvarulösningar för utveckling av mobila appar med fokus på Low Code som innebär att användaren kan skapa mobila appar utan förkunskaper inom kodning. Via bolagets plattform Appspotr 3 erbjuds tjänster relaterade till formgivning, innehåll och publikation som innebär snabbare, effektivare produktion av appar till en väsentligt lägre kostnad. Kunderna återfinns bland annat inom IT-bolag, webbutvecklare och andra företag vilka utvecklar mobila applösningar till slutkund samt inom företag och organisationer med behov av apputveckling inom organisationen. Moderbolaget Appspotr AB har sitt säte i Göteborg. Dotterbolaget Appsales Sweden AB har sitt säte i Stockholm.

Om oss

AppSpotr utvecklar och tillhandahåller tjänster som gör det möjligt att utveckla professionella appar, utan kunskaper om programmering.

 

Kontakt

Kategorier
Uncategorized

Appspotrs volym licenser växer med fler partners i nätverket

FRE, DEC 04, 2020 07:30 CET

Appspotr fortsätter växa sitt partnernätverk med fler anslutna partners. En ansluten partner signerar i sitt kundavtal vilket behov av applicenser man har under de kommande 12 månaderna. Med fler kundavtal växer den totala volymen av estimerade applicenser som skall levereras i plattformen.

Nya anslutna partners till plattformen är: 

Limepark, är en webbyrå med kontor på flera platser i Sverige som utvecklar moderna och tillgängliga webbplatser i webbpubliceringsverktyget SiteVision. Några av Limeparks kunder är; Sveriges Kommuner och Regioner, Tillväxtverket, Capio, Biltema, Jordbruksverket, SBAB samt en stor del av Sveriges kommuner.

IT-Connect, är ett IT-bolag i Uddevalla som levererar system och lösningar inom IT, Telekom och Webb. Några av IT-Connects kunder är; Nettbus, Markbygg, Bostadsbutiken och ABSQUE Networks.

Kod Tre, är en webbyrå i Borås som arbetar med kunder i hela landet där man hjälper kunderna att leverera digital närvaro. Några av Kod Tre:s kunder är; Wrap & Go, Häst & Sånt, Golfförsäkringar, Smart Home Solutions.

Appspotrs partner finner man här: https://www.appspotr.com/appspotr-experts

Appspotrs partnerstrategi bygger på att it-konsulter, webbyråer och digitalbyråer kan växa sina egna affärer med hjälp av Appspotr 3 plattformen och samtidigt fungera som experter på plattformen för direktkunder till Appspotr.

Av konkurrensskäl kommenteras inte de specifika avtalen i övrigt. För tillfället anses inte de enskilda affärerna vara av väsentligt finansiellt värde.

Appspotrs säljorganisation bearbetar kunder (direktkunder och samarbetspartners) som har ett minsta potentiellt framtida värde i Appspotr på 100 000 SEK i årligt återkommande licensintäkter (ARR*) i plattformen.

Kommentar från vd, Appspotr Patric Bottne:

– Vårt nätverk av partners fortsätter att växa i jämn takt enligt plan. Kod Tre, IT-Connect och Limepark är tre mycket kompetenta företag som vi är väldigt stolta över att få knyta till oss som partners till vår plattform. Det är imponerande kundportföljer dessa företag sitter på. För varje signerat kundavtal ökar också det totala behovet av applicenser som dessa partners estimerat i sina avtal ett år framåt. Detta ger oss hela tiden en bra framförhållning och kontroll i vad som väntar. Leveransen av dessa appar kan vi också hjälpa till att påverka. Genom att driva på, hjälpa till och supportera våra kunder så når dom framgång i sina appleveranser. Ett som nu jämnt inflöde av nya kundavtal tillsammans med vår förmåga att påverka återköp och merförsäljning av applicenser kommer att ge oss ett ständigt ökande ARR* och ARPU**. Vi är inne i en stark fas just nu med mycket pågående kunddialoger vilket är inspirerande för hela vår organisation.

*Annual Recurring Revenue

**Average Revenue Per User

För ytterligare information kontakta:

Patric Bottne, VD Appspotr AB (publ)

Mobil: +46 701 46 61 89

E-post: patric@appspotr.com

Om Appspotr

Appspotr är ett IT-bolag som utvecklar, säljer och marknadsför mjukvarulösningar för utveckling av mobila appar med fokus på Low Code som innebär att användaren kan skapa mobila appar utan förkunskaper inom kodning. Via bolagets plattform Appspotr 3 erbjuds tjänster relaterade till formgivning, innehåll och publikation som innebär snabbare, effektivare produktion av appar till en väsentligt lägre kostnad. Kunderna återfinns bland annat inom IT-bolag, webbutvecklare och andra företag vilka utvecklar mobila applösningar till slutkund samt inom företag och organisationer med behov av apputveckling inom organisationen. Moderbolaget Appspotr AB har sitt säte i Göteborg. Dotterbolaget Appsales Sweden AB har sitt säte i Stockholm.

Om oss

AppSpotr utvecklar och tillhandahåller tjänster som gör det möjligt att utveckla professionella appar, utan kunskaper om programmering.

Kontakt

Kategorier
Uncategorized

Linnea Salomonsson är ny produktägare på Appspotr

Appspotrs organisation fortsätter att växa. Nu anställer vi en ny produktägare med ansvar för Appspotr 3-plattformen.

Linnea Salomonsson anställs som ny Product Owner. Linnea kommer med mer än tjugo års erfarenhet från ledarroller inom produktutveckling och strategi och utveckling av mjukvara för bolag som DXC, IKEA, HiQ, Sony Mobile, Teleca och Ericsson. Linnea tillträder sin tjänst den 1 december 2020. 

Kommentar från vd, Appspotr Patric Bottne:

– Linnea har en gedigen mångårig erfarenhet som ledare inom produktutveckling av mjukvara hos stora krävande företag och vi hälsar henne varmt välkommen till teamet. Vi ser ett stort potential i fortsätta vidareutveckla vår plattform och ta en tätposition inom low-code globalt. Linnea blir en nyckelperson i denna fortsatta utvecklingen. Vi har idag funktioner i vår plattform där vi är helt unika jämfört med våra kollegor inom low-code branschen. Att alltid säkerställa konkurrensfördelar och skärpa i produkten är viktigt för oss. Vår hunger och hårdnackade envishet i att förenkla apputvecklingen och hjälpa företag runt om i världen att demokratisera sin apputveckling är en del av vårt DNA. Linnea blir nu en del av detta DNA och kommer in i precis rätt tid när efterfrågan av det vi erbjuder aldrig varit större.

För ytterligare information kontakta:

Patric Bottne, VD Appspotr AB (publ)

Mobil: +46 701 46 61 89

E-post: patric@appspotr.com

Om Appspotr

Appspotr är ett IT-bolag som utvecklar, säljer och marknadsför mjukvarulösningar för utveckling av mobila appar med fokus på Low Code som innebär att användaren kan skapa mobila appar utan förkunskaper inom kodning. Via bolagets plattform Appspotr 3 erbjuds tjänster relaterade till formgivning, innehåll och publikation som innebär snabbare, effektivare produktion av appar till en väsentligt lägre kostnad. Kunderna återfinns bland annat inom IT-bolag, webbutvecklare och andra företag vilka utvecklar mobila applösningar till slutkund samt inom företag och organisationer med behov av apputveckling inom organisationen. Moderbolaget Appspotr AB har sitt säte i Göteborg. Dotterbolaget Appsales Sweden AB har sitt säte i Stockholm.

 Om oss

AppSpotr utvecklar och tillhandahåller tjänster som gör det möjligt att utveckla professionella appar, utan kunskaper om programmering.

 Kontakt

Kategorier
Uncategorized

Kartläggning av europeiska AI-startups är i gång

För några dagar sedan lanserades världens första kartläggning av det europeiska AI-startuplandskapet. Över 500 AI-startups från Sverige, Tyskland och Frankrike har kvalificerat sig för att ingå.

Startups har en nyckelroll i att skapa innovation och tillväxt för länder. Målet med kartläggningen är att ge stora företag och investerare vägledning i deras jakt på AI-lösningar och kompetens, samtidigt som startups får en tydlig plattform och synlighet. Att dessa aktörer kopplas samman ska bidra till att sätta fart på utvecklingen och användningen av AI i Europa. Läs mer i pressmeddelandet som du hittar här.